Akademia Umysłu® Junior EDU
Ćwiczenia multimedialne prowadzone są w szerokim zakresie, tzn. na zajęciach z edukacji przyrodniczej,
matematycznej, polonistycznej, ruchowej, muzycznej, a nawet plastycznej. Każde zajęcia z danej edukacji
staramy się prowadzić różnymi metodami i sposobami. Dzieci mogą rozwiązywać zagadki, rebusy, układać puzzle,
wykonywać ćwiczenia grafomotoryczne (na tablicy bardzo lubią rysować po śladzie, łączyć w pary, słuchać
muzyki). Każdy wykorzystywany przez nas program multimedialny dostarcza dzieciom zarówno bodźców
dźwiękowych, jak i wizualnych.
Programy pomagają w realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego podczas pracy z grupą. Osiągane
są wtedy następujące efekty:
- kształtowanie umiejętności społecznych dzieci,
- przestrzeganie reguł i zasad obowiązujących w przedszkolu,
- wspomaganie rozwoju mowy,
- wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych,
- zaspokajanie potrzeby ruchu,
- nabywanie wiadomości związanych z bezpieczeństwem,
- wspólne śpiewanie piosenek,
- nabywanie wiedzy z zakresu edukacji przyrodniczej w czterech porach roku,
- kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania.
Ćwiczenia multimedialne można przyporządkować do każdego punktu z podstawy programowej.
Dzieci reagują z bardzo dużym entuzjazmem i chętnie biorą udział w takich zajęciach.
Wiedzą, że podczas zajęć organizowane są konkursy, w których każdy może wygrać. Po każdych zajęciach zbierane
są punkty za uczestnictwo, a na koniec miesiąca wszystkie dzieci otrzymują dyplom (dyplom znajduje się w
pakiecie), a osoba, która zdobyła największą liczbę punktów i była aktywna na zajęciach otrzymuje drobny
upominek.
Dzieci też wiedzą, że Tabi będzie ich chwalił za każde poprawnie wykonane zadanie,
a
w przypadku błędów będzie zachęcał do ponownej próby rozwiązania zadania.
Nauczyciele często korzystają z podanych scenariuszy zajęć, jednak każdy z nas modyfikuje go, dostosowując do
swojej grupy wiekowej, jak również korzysta z tego, że można ustawić stopień trudności w każdym zadaniu.
Każdy z nauczycieli dostosowuje również zadania do możliwości psychofizycznych dzieci. Do wprowadzenia
danego tematu wykorzystywane są pogadanki przygotowane wcześniej do zajęć. Dzieci mają wtedy możliwość
odpowiedzenia na pytania, odnosząc się do posiadanej wiedzy (wykorzystywana jest wtedy tzw. burza mózgów).
Poprzez zabawy i ćwiczenia dzieci poszerzają swoje wiadomości. Scenariusze wykorzystywane są również na
zakończenie danego tematu, jako podsumowanie. Karty pracy nie wszystkie i nie zawsze stosowane są głównie na
podsumowanie i utrwalenie wiadomości z danego dnia. Naklejki motywacyjne stosujemy po każdym dniu.
Codziennie wspólnie z dziećmi siadamy przed tablicą „Jacy jesteśmy” i każde dziecko ocenia swoje zachowanie
z danego dnia. Kiedy uzna,
że było grzeczne i stosowało się do zasad panujących w przedszkolu, otrzymuje
naklejkę.
W momencie, kiedy otrzymaliśmy od Państwa dany pakiet, zorganizowaliśmy krótkie zebranie dla rodziców, na
którym przedstawiliśmy kilka zabaw i ćwiczeń z wykorzystaniem tablicy i pakietu. Obecnie większość rodziców
jest bardzo zachwycona pakietem i ćwiczeniami, jakie wykorzystujemy w pracy z dziećmi. Rodzice przekazują
nam informacje zwrotne, jak ich dzieci opowiadają, co robiliśmy korzystając z pakietu i tablicy. Zdarzają
się rodzice, którzy są zaniepokojeni, że dziecko może zbyt dużo czasu spędza przed tablicą. Z takim rodzicem
spotykamy się na rozmowie indywidualnej i przekonujemy, że tak nie jest. Staramy się przekazać zalety
pakietu i tablicy.
Okres największego rozwoju intelektualnego, społecznego i emocjonalnego to wiek od 3 do 6 lat. W tym czasie
najbardziej intensywnie rozwijają się u dzieci procesy poznawcze, takie jak: pamięć, uwaga, myślenie.
Dlatego też uważamy, że tablica i pakiet pozwalają nam te procesy rozwijać. Pakiet dysponuje funkcjami,
których nie posiadają żadne inne środki. Jest nieoceniony w pracy
z dzieckiem. Pozwala dzieciom poznać to,
czego nie mogą zobaczyć w rzeczywistości, służy do rozwiązywania: zagadek, rebusów, układania puzzli,
wykonywania ćwiczeń grafomotorycznych, rozwija spostrzegawczość, ćwiczy pamięć, słuch muzyczny i
fonematyczny. Każdy wykorzystywany przez nas program multimedialny dostarcza dzieciom zarówno bodźców
dźwiękowych, jak i wizualnych. Pakiet posiada wiele zalet, spośród których można wymienić:
- możliwość obserwacji, analizy i syntezy zjawisk, obiektów, w tym także niedostępnych w bezpośredniej
percepcji;
- wzbogacanie prowadzonej aktualnie prezentacji o nowe elementy, które powodują wzrost zainteresowania
zajęciami;
- możliwość prowadzenia zajęć badawczych, eksperymentów z jednoczesnym wnioskowaniem
i zapisywaniem tychże
wniosków w formie dostępnej dla dzieci, a także w sposób przez nie ustalony,
za pomocą notatek
graficznych;
- intuicyjność i łatwość obsługi przez dzieci, które podczas manipulowania ikonami z paska zadań same
decydują, w jaki sposób wykorzystać możliwości urządzenia.
Jesteśmy bardzo zachwyceni Państwa pakietem i bardzo często z niego korzystamy. Przede wszystkim można go
dostosowywać do każdego dziecka indywidualnie. Dla dziecka zdolnego można zwiększyć poziom trudności, dla
dziecka, które ma problemy z przyswojeniem wiedzy poziom można zmniejszyć. Dlatego każde dziecko może
wykonać zadanie poprawnie i jest zadowolone. Jedynym minusem jest zbyt mała ilość dyplomów i kart
motywujących.
Zajęcia przeprowadzamy cyklicznie, ponieważ pakiet cieszy się dużym zainteresowaniem w naszym przedszkolu.
Musieliśmy zrobić grafik na dany miesiąc, która grupa kiedy z niego korzysta.
Dzieci wybierają wszystkie zadania bardzo chętnie. Nawet nie buntują się przy rysowaniu po śladzie, ponieważ
wykorzystują do tego wskaźnik, a nie ołówek lub pisak. Mniej są aktywne przy puzzlach, czy łączeniu w
pary.
Ćwiczenia, które wprowadzają coś nowego do zajęć są najskuteczniejsze, wtedy dzieci bez problemu przyswajają
wiedzę i doskonalą swoje umiejętności.