Opracowanie pakietu Akademia Umysłu® Uczeń EDU na potrzeby terapii funkcji poznawczych.
Terapia neuropsychologiczna/terapia funkcji poznawczych jest procesem polegającym na usprawnianiu osłabionych
– w wyniku uszkodzeń, chorób lub dysfunkcji mózgu – funkcji psychicznych. Celem terapii neuropsychologicznej
jest poprawa funkcji poznawczych, a co za tym idzie, poprawa funkcjonowania osoby w jej naturalnym
środowisku (w rodzinie, pracy, domu).
Interwencje terapeutyczne opierają się na dwóch głównych podejściach:
- kompensacyjnym, nastawionym na zmianę zachowania poprzez omijanie (kompensację)
utraconej funkcji;
- naprawczym, polegającym na dążeniu do odbudowy lub poprawy zaburzonej funkcji.
Korzystanie
z ćwiczeń
stymulujących określone funkcje poznawcze jest metodą terapii opartą na podejściu naprawczym.
Ćwiczenia zebrane w pakiecie Akademia Umysłu® Uczeń EDU mogą mieć zastosowanie w terapii funkcji poznawczych
obejmujących: uwagę, pamięć, funkcje wzrokowo-przestrzenne oraz funkcje wykonawcze.
Wybrane ćwiczenia mogą być stosowane u osób dorosłych, u których:
- poziom sprawności poznawczej jest obniżony i wiąże się z procesem naturalnego,
fizjologicznego starzenia
się mózgu;
- stwierdzono dysfunkcje poznawcze, będące następstwem urazów czaszkowo- mózgowych lub
uszkodzeń mózgu o
innej etiologii (zaburzenia krążenia mózgowego, inne choroby układowe, w przebiegu których
współwystępują dysfunkcje ośrodkowego układu nerwowego);
- stwierdzono postępującą chorobę ośrodkowego układu nerwowego, chorobę otępienną, przy
czym ich sprawność
poznawcza (określona wynikiem przeprowadzonej wcześniej diagnozy neuropsychologicznej) osiąga poziom
łagodnych zaburzeń procesów poznawczych lub poziom łagodnej demencji. Terapia neuropsychologiczna u tych
osób nastawiona jest głównie na stymulowanie i podtrzymywanie danej funkcji oraz spowalnianie tempa jej
osłabiania się.
Przed rozpoczęciem terapii funkcji poznawczych należy przeprowadzić dokładną diagnostykę
i ocenę
neuropsychologiczną – określić mocne strony i zasoby poznawcze,zakres i stopień deficytów. Wyniki badania
neuropsychologicznego pozwolą na dobór odpowiednich metod
usprawniających osłabione/zaburzone funkcje.
Terapia powinna obejmować:
- stopniowanie poziomu trudności, począwszy od zadań łatwiejszych do trudniejszych
(dostosowywanie poziomu
trudności umożliwia profil użytkownika),
- określenie częstości i czasu trwania ćwiczeń,
- monitorowanie zmian/poprawy w procesie terapeutycznym,
- ocenę efektywności terapii w neuropsychologicznym badaniu kontrolnym oraz diagnozie
ekologicznej (ocenie
poziomu sprawności osoby w jej naturalnym, codziennym otoczeniu).
Korzystając z ćwiczeń w celach terapii neuropsychologicznej zaleca się stosowanie profilu użytkownika
–
dopasowanego do indywidualnego poziomu sprawności poznawczej
i odpowiednio modyfikowanego w procesie terapii.
W przypadku trudności z dostosowaniem odpowiednich parametrów Trybu użytkownika,
w TABELACH poniżej
uwzględniono zalecane dostępne poziomy ćwiczeń.
Pobierz PDF >