Recenzja serii programów Akademia Umysłu®JUNIOR
„Akademia Umysłu JUNIOR” to nowa propozycja serii programów edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w wieku
6-9 lat. Ćwiczenia wchodzące w skład programu JUNIOR obejmują zestawy ćwiczeń nastawionych na stymulowanie
rozwoju takich procesów poznawczych, jak: spostrzeganie, wyobraźnia, uwaga, pamięć i myślenie.
Rozwój spostrzegania w młodszym wieku szkolnym polega przede wszystkim na tym, że dziecko stopniowo uczy
się koncentrowania uwagi na obserwowanym przedmiocie. Dzięki zaproponowanym ćwiczeniom, nastawionym
na rozszerzanie zakresu i precyzji spostrzegania, spostrzeżenia dziecka będą coraz dokładniejsze i
bardziej ukierunkowane, co z kolei odgrywa ogromną rolę w uczeniu szkolnym oraz przyswajaniu ogólnej
wiedzy o świecie.
Zadania o charakterze aktywizującym i wymagającym utrzymywania koncentracji sprzyjają rozwojowi uwagi
dowolnej i zwiększają jej pojemność. Stymulują również kształtowanie nawyku uważania, który, zmniejszając
wysiłek wkładany w utrzymywanie koncentracji, znacznie usprawnia proces uczenia. Dziecko sprawniej i trwalej
zapamiętuje to, co przyciąga jego uwagę, a szybko zapomina to, co nie jest ciekawe i interesujące.
Atrakcyjna, zabawowa forma programów Akademii Umysłu niewątpliwie zachęca do wykonywania kolejnych ćwiczeń,
a tym samym sprzyja kształtowaniu umiejętności kontrolowania własnych procesów uwagowo-pamięciowych.
Ćwiczenia usprawniają funkcjonowanie takich zdolności pamięciowych jak zapamiętywanie, rozpoznawanie i
rekonstruowanie. Zadania stymulujące umiejętności analizowania i systematyzowania sprzyjają z kolei
rozwojowi logicznego myślenia, a tym samym zwiększają zdolność rozumienia otoczenia oraz badawczego stosunku
do otaczającego świata. Na szczególną uwagę zasługują również zadania kształtujące umiejętność
wykorzystywania informacji zawartych w instrukcji. Umiejętność ta wymaga zarówno prawidłowego zrozumienia
polecenia, jak i adekwatnej reakcji. Warto również podkreślić staranne dopracowanie programów pod względem
technicznym. Kolorowa, „żywa” grafika oraz podkład muzyczny, zawierający elementy muzyki poważnej, stanowią
dodatkowe czynniki uatrakcyjniające produkt.
Seria programów „Akademii Umysłu JUNIOR” ma też swoje minusy. Podstawową wadą programu jest brak ćwiczeń
usprawniających zdolność reprodukcji. Umiejętność uczenia się na pamięć krótkich fragmentów tekstu jest
jedną najważniejszych zdolności pamięciowych rozwijanych w okresie wczesnoszkolnym. Do słabszych stron
programów należy również zaliczyć zbyt duże zróżnicowanie stopnia trudności poszczególnych zadań.
Podstawa programowa nowoczesnej edukacji wczesnoszkolnej obejmuje trzy aspekty: zdobywanie wiedzy, rozwijanie
umiejętności oraz kształtowanie umiejętności sprzyjających uczeniu się. W programach edukacyjnych JUNIOR
skoncentrowano się na ostatnim z tym aspektów, czyli tym, który zajmuje najmniej miejsca w programach
edukacji instytucjonalnej. Pod tym względem seria programów „Akademia Umysłu JUNIOR” stanowi wartościowe
uzupełnienie szkolnego programu nauczania.
Podsumowując, polecam serię programów edukacyjnych „Akademia Umysłu JUNIOR”, zarówno nauczycielom i
wychowawcom, dla których będą stanowiły cenną pomoc dydaktyczną, jak i rodzicom i opiekunom, pragnącym
stymulować rozwój poznawczy własnych dzieci.