Rekomendacje od ekspertów to kluczowy element w wyborze programów. Oni testowali i znają programy z serii Akademia Umysłu®. Zobacz recenzje, które mogą pomóc Ci podjąć świadomą decyzję dotyczącą wyboru programu edukacyjnego. Akademia Umysłu® oferuje szeroki zakres programów, które zostały docenione przez ekspertów. Przejrzyj ich opinie, aby dowiedzieć się więcej o jakości i skuteczności tych programów.
dr Anna M. Ziółkowska
Instytut Psychologii Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej Wydział Zamiejscowy w Poznaniu
dr Anna M. Ziółkowska
Instytut Psychologii Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej Wydział Zamiejscowy w Poznaniu
Sławomir Trusz
Instytut Nauk o Wychowaniu Uniwersytet Pedagogiki w Krakowie
Ewa Iskierka-Kasperek, psycholog
Poradnia Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Krakowie
dr Dorota Chmielewska-Łuczak
Zakład Psychologii Rozwoju Instytut Psychologii Uniwersytet Wrocławski
”
dr Anna M. Ziółkowska
Instytut Psychologii Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej Wydział Zamiejscowy w Poznaniu
„Akademia Umysłu JUNIOR” to nowa propozycja serii programów edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w wieku 6-9 lat. Ćwiczenia wchodzące w skład programu JUNIOR obejmują zestawy ćwiczeń nastawionych na stymulowanie rozwoju takich procesów poznawczych, jak: spostrzeganie, wyobraźnia, uwaga, pamięć i myślenie.
Rozwój spostrzegania w młodszym wieku szkolnym polega przede wszystkim na tym, że dziecko stopniowo uczy się koncentrowania uwagi na obserwowanym przedmiocie. Dzięki zaproponowanym ćwiczeniom, nastawionym na rozszerzanie zakresu i precyzji spostrzegania, spostrzeżenia dziecka będą coraz dokładniejsze i bardziej ukierunkowane, co z kolei odgrywa ogromną rolę w uczeniu szkolnym oraz przyswajaniu ogólnej wiedzy o świecie.
Zadania o charakterze aktywizującym i wymagającym utrzymywania koncentracji sprzyjają rozwojowi uwagi dowolnej i zwiększają jej pojemność. Stymulują również kształtowanie nawyku uważania, który, zmniejszając wysiłek wkładany w utrzymywanie koncentracji, znacznie usprawnia proces uczenia. Dziecko sprawniej i trwalej zapamiętuje to, co przyciąga jego uwagę, a szybko zapomina to, co nie jest ciekawe i interesujące. Atrakcyjna, zabawowa forma programów Akademii Umysłu niewątpliwie zachęca do wykonywania kolejnych ćwiczeń, a tym samym sprzyja kształtowaniu umiejętności kontrolowania własnych procesów uwagowo-pamięciowych. Ćwiczenia usprawniają funkcjonowanie takich zdolności pamięciowych jak zapamiętywanie, rozpoznawanie i rekonstruowanie. Zadania stymulujące umiejętności analizowania i systematyzowania sprzyjają z kolei rozwojowi logicznego myślenia, a tym samym zwiększają zdolność rozumienia otoczenia oraz badawczego stosunku do otaczającego świata. Na szczególną uwagę zasługują również zadania kształtujące umiejętność wykorzystywania informacji zawartych w instrukcji. Umiejętność ta wymaga zarówno prawidłowego zrozumienia polecenia, jak i adekwatnej reakcji. Warto również podkreślić staranne dopracowanie programów pod względem technicznym. Kolorowa, „żywa” grafika oraz podkład muzyczny, zawierający elementy muzyki poważnej, stanowią dodatkowe czynniki uatrakcyjniające produkt.
Seria programów „Akademii Umysłu JUNIOR” ma też swoje minusy. Podstawową wadą programu jest brak ćwiczeń usprawniających zdolność reprodukcji. Umiejętność uczenia się na pamięć krótkich fragmentów tekstu jest jedną najważniejszych zdolności pamięciowych rozwijanych w okresie wczesnoszkolnym. Do słabszych stron programów należy również zaliczyć zbyt duże zróżnicowanie stopnia trudności poszczególnych zadań.
Podstawa programowa nowoczesnej edukacji wczesnoszkolnej obejmuje trzy aspekty: zdobywanie wiedzy, rozwijanie umiejętności oraz kształtowanie umiejętności sprzyjających uczeniu się. W programach edukacyjnych JUNIOR skoncentrowano się na ostatnim z tym aspektów, czyli tym, który zajmuje najmniej miejsca w programach edukacji instytucjonalnej. Pod tym względem seria programów „Akademia Umysłu JUNIOR” stanowi wartościowe uzupełnienie szkolnego programu nauczania.
Podsumowując, polecam serię programów edukacyjnych „Akademia Umysłu JUNIOR”, zarówno nauczycielom i wychowawcom, dla których będą stanowiły cenną pomoc dydaktyczną, jak i rodzicom i opiekunom, pragnącym stymulować rozwój poznawczy własnych dzieci.