Recenzja programu Akademia Umysłu®JUNIOR – część: Jesień
Żyjemy w czasach, w których komputer jest nie tylko powszechnym, ale naturalnym elementem rzeczywistości
edukacyjnej dzieci. Nasze pociechy należą już do „pokolenia sieci”, co tworzy dla nas: rodziców,
nauczycieli, psychologów nową przestrzeń kontaktu z dzieckiem. Ważne jest, by w tym obszarze poruszać się
pewnie i być zorientowanym w tym, co rynek proponuje najmłodszym. Jeżeli wykażemy się taką wrażliwością
wobec ofert dla 5-latków z dużym prawdopodobieństwem będziemy partnerami w dyskusji o grach komputerowych z
nastolatkami.
Macie Państwo możliwość skorzystania z bezpiecznego, wolnego od przemocy i hałasu programu komputerowego,
który ma wymiar jednocześnie edukacyjny i zabawowy. Akademia Umysłu po raz kolejny wychodzi z propozycją
stymulacji poznawczej dzieci w wieku od 5-9 lat poprzez aktywną zabawę. Program Jesień z serii Akademia
Umysłu JUNIOR prezentuje i tym razem wysoki poziom merytoryczny oferowanych ćwiczeń dbając równocześnie o
żywą szatę graficzną jak i przemyślany podkład muzyczny.
Tak jak w poprzednich edycjach program składa się z zestawu ćwiczeń nastawionych na stymulowanie głównie
pamięci i koncentracji uwagi. Jednocześnie poprzez różnorodność prezentowanych ćwiczeń uaktywniane są inne
funkcje poznawcze biorące udział w procesie uczenia się, w tym: spostrzeganie, myślenie logiczne i
przyczynowo-skutkowe, czy w końcu koordynację wzrokowo-ruchową. Taka formuła wyklucza nudę, co sprzyja,
zwłaszcza u młodszych dzieci, rozwojowi uwagi zwiększając jej pojemność. Dodatkowo zadania wymagające
zróżnicowanej aktywności umysłowej usprawniają proces zapamiętywania. Możliwość zaś wielokrotnego
powtórzenia zadań- i to na różnych poziomach trudności- prowadzi do zwiększenia sprawności ćwiczonych
funkcji.
Program jest tak skonstruowany, że zarówno dla dzieci, które kontynuują zabawę z Akademią Umysłu, jak i dla
tych, które dopiero ją rozpoczynają, jest on równie świeży i atrakcyjny. Ci pierwsi, za sprawą tzw. starych
znajomych, jak TABI i postaci zwierząt, wchodzą niezmiernie szybko w nowe i niepowtarzalne zadania. Ci
drudzy zaś nie mają poczucia „wyrwania z kontekstu”, lecz krok po kroku realizują stawiane im cele.
Przejrzystość interfejsu, jednoznaczne instrukcje (równocześnie głosowe i pisemne) sprawiają, że dzieci bez
względu na poziom czytania samodzielnie mogą korzystać z programu. Stanowi to wartość nie do przecenienia
dla procesu kształtowania zdolności efektywnego uczenia się i motywacji do wysiłku. Nieustanne wsparcia
osoby dorosłej, nawet tylko siedzącej obok uczącego się dziecka, rodzi w nim przekonanie, że poziom jego
zaangażowania w działanie jest uzależniony tak naprawdę od aktywności dorosłego. Tym samym, wiele dzieci
niechętnie rozwija swoje zdolności intelektualne samodzielnie, a z czasem nawet wykazują się „wyuczoną
bezradnością”. W przypadku tego programu dziecko na samym wstępie może samodzielnie wybrać rodzaj ćwiczenia,
a pojawiające się zawsze zwrotne informacje o efektywności pracy wspierają go w podejmowaniu kolejnych
kroków działania. Tym samym dziecko ma poczucie sprawstwa, kontroli, zaczyna łączyć skupienie i wytrwałość z
możliwością przeżycia sukcesu.
Warta podkreślenia jest również forma i sposób prezentowania informacji zawartych w instrukcjach. Tak jak
wcześniej wspomniałam mają one charakter komunikatu głosowego, co rozwija bezpośrednią pamięć słuchową i
zdolność konotowania informacji spostrzeganych słuchowo. Dziecko musi skupić się na komunikacie, usłyszeć go
oraz wykazać się umiejętnością wykorzystywania informacji w realizacji konkretnego zadania. Program pozwala
kształtować więc zdolność, która w edukacji wczesnoszkolnej stanowi kluczową kompetencję.
Dla mnie, psychologa praktyka, Jesień z serii Akademia Umysłu JUNIOR jest godnym polecenia program
edukacyjnym rozwijających aktywność poznawczą dzieci. Zapracowanym zaś rodzicom daje merytorycznie
potwierdzony zestaw ćwiczeń, który został skonstruowany w oparciu o najskuteczniejszą zasadę zapamiętywania
- „nauki przez zabawę”.