
Rekomendacje od ekspertów to kluczowy element w wyborze programów. Oni testowali i znają programy z serii Akademia Umysłu®. Zobacz recenzje, które mogą pomóc Ci podjąć świadomą decyzję dotyczącą wyboru programu edukacyjnego. Akademia Umysłu® oferuje szeroki zakres programów, które zostały docenione przez ekspertów. Przejrzyj ich opinie, aby dowiedzieć się więcej o jakości i skuteczności tych programów.
dr Anna M. Ziółkowska
Instytut Psychologii Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej Wydział Zamiejscowy w Poznaniu
dr Anna M. Ziółkowska
Instytut Psychologii Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej Wydział Zamiejscowy w Poznaniu
Sławomir Trusz
Instytut Nauk o Wychowaniu Uniwersytet Pedagogiki w Krakowie
Ewa Iskierka-Kasperek, psycholog
Poradnia Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Krakowie
dr Dorota Chmielewska-Łuczak
Zakład Psychologii Rozwoju Instytut Psychologii Uniwersytet Wrocławski
”
Ewa Iskierka-Kasperek, psycholog
Poradnia Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Krakowie
Żyjemy w czasach, w których komputer jest nie tylko powszechnym, ale naturalnym elementem rzeczywistości edukacyjnej dzieci. Nasze pociechy należą już do „pokolenia sieci”, co tworzy dla nas: rodziców, nauczycieli, psychologów nową przestrzeń kontaktu z dzieckiem. Ważne jest, by w tym obszarze poruszać się pewnie i być zorientowanym w tym, co rynek proponuje najmłodszym. Jeżeli wykażemy się taką wrażliwością wobec ofert dla 5-latków z dużym prawdopodobieństwem będziemy partnerami w dyskusji o grach komputerowych z nastolatkami.
Macie Państwo możliwość skorzystania z bezpiecznego, wolnego od przemocy i hałasu programu komputerowego, który ma wymiar jednocześnie edukacyjny i zabawowy. Akademia Umysłu po raz kolejny wychodzi z propozycją stymulacji poznawczej dzieci w wieku od 5-9 lat poprzez aktywną zabawę. Program Jesień z serii Akademia Umysłu JUNIOR prezentuje i tym razem wysoki poziom merytoryczny oferowanych ćwiczeń dbając równocześnie o żywą szatę graficzną jak i przemyślany podkład muzyczny.
Tak jak w poprzednich edycjach program składa się z zestawu ćwiczeń nastawionych na stymulowanie głównie pamięci i koncentracji uwagi. Jednocześnie poprzez różnorodność prezentowanych ćwiczeń uaktywniane są inne funkcje poznawcze biorące udział w procesie uczenia się, w tym: spostrzeganie, myślenie logiczne i przyczynowo-skutkowe, czy w końcu koordynację wzrokowo-ruchową. Taka formuła wyklucza nudę, co sprzyja, zwłaszcza u młodszych dzieci, rozwojowi uwagi zwiększając jej pojemność. Dodatkowo zadania wymagające zróżnicowanej aktywności umysłowej usprawniają proces zapamiętywania. Możliwość zaś wielokrotnego powtórzenia zadań- i to na różnych poziomach trudności- prowadzi do zwiększenia sprawności ćwiczonych funkcji.
Program jest tak skonstruowany, że zarówno dla dzieci, które kontynuują zabawę z Akademią Umysłu, jak i dla tych, które dopiero ją rozpoczynają, jest on równie świeży i atrakcyjny. Ci pierwsi, za sprawą tzw. starych znajomych, jak TABI i postaci zwierząt, wchodzą niezmiernie szybko w nowe i niepowtarzalne zadania. Ci drudzy zaś nie mają poczucia „wyrwania z kontekstu”, lecz krok po kroku realizują stawiane im cele. Przejrzystość interfejsu, jednoznaczne instrukcje (równocześnie głosowe i pisemne) sprawiają, że dzieci bez względu na poziom czytania samodzielnie mogą korzystać z programu. Stanowi to wartość nie do przecenienia dla procesu kształtowania zdolności efektywnego uczenia się i motywacji do wysiłku. Nieustanne wsparcia osoby dorosłej, nawet tylko siedzącej obok uczącego się dziecka, rodzi w nim przekonanie, że poziom jego zaangażowania w działanie jest uzależniony tak naprawdę od aktywności dorosłego. Tym samym, wiele dzieci niechętnie rozwija swoje zdolności intelektualne samodzielnie, a z czasem nawet wykazują się „wyuczoną bezradnością”. W przypadku tego programu dziecko na samym wstępie może samodzielnie wybrać rodzaj ćwiczenia, a pojawiające się zawsze zwrotne informacje o efektywności pracy wspierają go w podejmowaniu kolejnych kroków działania. Tym samym dziecko ma poczucie sprawstwa, kontroli, zaczyna łączyć skupienie i wytrwałość z możliwością przeżycia sukcesu.
Warta podkreślenia jest również forma i sposób prezentowania informacji zawartych w instrukcjach. Tak jak wcześniej wspomniałam mają one charakter komunikatu głosowego, co rozwija bezpośrednią pamięć słuchową i zdolność konotowania informacji spostrzeganych słuchowo. Dziecko musi skupić się na komunikacie, usłyszeć go oraz wykazać się umiejętnością wykorzystywania informacji w realizacji konkretnego zadania. Program pozwala kształtować więc zdolność, która w edukacji wczesnoszkolnej stanowi kluczową kompetencję. Dla mnie, psychologa praktyka, Jesień z serii Akademia Umysłu JUNIOR jest godnym polecenia program edukacyjnym rozwijających aktywność poznawczą dzieci. Zapracowanym zaś rodzicom daje merytorycznie potwierdzony zestaw ćwiczeń, który został skonstruowany w oparciu o najskuteczniejszą zasadę zapamiętywania - „nauki przez zabawę”.