
Rekomendacje od ekspertów to kluczowy element w wyborze programów. Oni testowali i znają programy z serii Akademia Umysłu®. Zobacz recenzje, które mogą pomóc Ci podjąć świadomą decyzję dotyczącą wyboru programu edukacyjnego. Akademia Umysłu® oferuje szeroki zakres programów, które zostały docenione przez ekspertów. Przejrzyj ich opinie, aby dowiedzieć się więcej o jakości i skuteczności tych programów.
dr Anna M. Ziółkowska
Instytut Psychologii Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej Wydział Zamiejscowy w Poznaniu
dr Anna M. Ziółkowska
Instytut Psychologii Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej Wydział Zamiejscowy w Poznaniu
Sławomir Trusz
Instytut Nauk o Wychowaniu Uniwersytet Pedagogiki w Krakowie
Ewa Iskierka-Kasperek, psycholog
Poradnia Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Krakowie
dr Dorota Chmielewska-Łuczak
Zakład Psychologii Rozwoju Instytut Psychologii Uniwersytet Wrocławski
”
dr Dorota Chmielewska- Łuczak
Zakład Psychologii Rozwoju Instytut Psychologii Uniwersytet Wrocławski
Program edukacyjny „Pamięć” jest wygodny do zainstalowania, przyjazny wobec użytkownika o różnym stopniu zaawansowania w komputerowych technologiach (dzięki temu używać go mogą również dorośli odnoszący się do komputera z rezerwą). Ta niewątpliwa zaleta może sprawić, że użytkownikami tego programu mogą być osoby w różnym wieku, także ludzie starsi, którym program pomoże utrzymać dobrą pamięć. Ponieważ nie obciąża zbyt mocno pamięci komputera, można stosować go jako przerywnik w innych działaniach wykonywanych na komputerze, to z kolei jest dobrym pomysłem dla osób pracujących na komputerze i potrzebujących chwili relaksu — w tym wypadku — powiedziałabym bardzo pożytecznie i efektywnie zagospodarowanego. I wreszcie grupa do której jest przede wszystkim adresowany, to są wszyscy ci, którzy zainteresowani są rozwojem swoich możliwości intelektualnych — to uczniowie, studenci i dorośli aktywnie realizujący się w pracy i życiu prywatnym.
To bardzo dobra pomoc dla nauczycieli, pedagogów i psychologów pracujących z dziećmi i młodzieżą, w atrakcyjnej formie podsuwa bardzo dobre 1 zróżnicowane ćwiczenia, stanowi nieocenioną pomoc dydaktyczną. Program jest istną „siłownią dla mięśnia mózgowego”, każdy użytkownik może ustalić optymalny dla siebie poziom trudności, ustalić własne priorytety i zaplanować indywidualny trening.
Każdy z nas potrzebuje w wielu codziennych sytuacjach niezawodnej pamięci. Uczniowie muszą opanować materiał na sprawdzian, uczyć się nowych słów w języku obcym, zapamiętać plan lekcji, terminy prac klasowych. Ich pamięć musi wytrzymać presję i działać nawet w najbardziej niesprzyjających warunkach. Nauczyciele potrzebują zapamiętać imiona i nazwiska dzieci i ich rodziców, swobodnie operować zasobami przyswojonej wiedzy, mieć w zanadrzu wszystkie niezbędne fakty i dane z dziedziny której mają nauczać. Zakochani zyskają gdy bez wysiłku zapamiętają numer telefonu swojej sympatii, ubiegający się o pracę wyraźnie zrobią dobre wrażenie gdy zwracają uwagę na już poruszane kwestie, są zorientowani w zagadnieniach które dotyczą ich przyszłych obowiązków. Ludzie starsi odczuwają komfort psychiczny gdy mogą polegać na swojej pamięci, gdy dysponują sprawnym umysłem.
Pamięć jest ściśle kojarzona z funkcjonowaniem inteligencji, a najbardziej znana metoda badania inteligencji (test Wechslera), zawiera w sobie podtesty badające pamięć. Okazuje się, że jest to funkcja którą można ćwiczyć, starożytni filozofowie stosowali specjalne ćwiczenia usprawniające pamięć, ale również strategie ekonomicznego zapamiętywania- mnemotechniki, a obecnie zaczęliśmy na nowo odkrywać sposoby na dobre zapamiętywanie.
Co znajdziemy w programie?
Po pierwsze możemy wybrać poziom trudności — dla pedagogów pracujących z dziećmi i młodzieżą (a także dla
indywidualnych potrzeb użytkownika zainteresowanego określeniem własnych postępów) istnieje możliwość
ustalenia „Trybu Nauki” gdzie program rejestruje i ocenia postępy a także dobiera intensywność i trudność
ćwiczeń do indywidualnych bieżących możliwości.
Każdą serię ćwiczeń należy poprzedzić „Rozgrzewką”, w której nasze oczy są przygotowywane do intensywnej
pracy. Zwykle zapominamy o tym, że nasza efektywność zależy również od sprawności naszych oczu, a te z kolei
muszą mieć dobrą kondycje dzięki sprawności mięśni utrzymujących gałkę oczną i mięśnia soczewkowego. W
trakcie rozgrzewki, uaktywniamy mięśnie oczu poprzez szerokie ruchy, wodzenie wzrokiem i poszerzanie
peryferycznego widzenia.
Jak wyglądają ćwiczenia, czego możemy się po nich spodziewać?
„Wybierz Pary” — jest elektroniczną wersją rewelacyjnego memory — ćwiczy pamięć wzrokową i zmusza do
koncentracji. Jest bardzo atrakcyjne ze względu na szybkie tempo, podnoszące emocje nie do osiągnięcia w
dawnej grze towarzyskiej. W tym ćwiczeniu bardzo często dzieci wykazują znacznie lepszą pamięć wzrokową niż
dorośli, jednakże ich słabą stroną bywa zdolność do koncentracji. Stanowi to więc silną motywację do
skupiania się na zadaniu.
„Zliczanie Symboli” — w pamięci operacyjnej trzeba utrzymać coraz więcej informacji (powiązanie koloru i
liczby, wykonanie w pamięci działania matematycznego).
„Uzupełnij Obrazki” — to ćwiczenie uaktywniające pamięć krótkotrwałą, daje możliwość nauczenia się polegania
na rejestrowanych samorzutnie i w błyskawicznym tempie danych z otoczenia.
„Zapamiętaj znaki” — aby osiągnąć sukces w tym zadaniu musimy zdecydować się na wybór strategii
zapamiętywania: jedna z nich sięga do systemu pamięci ikonicznej, skoncentrowanej na wyglądzie figur, druga
do systemu symboli- gdzie analizujemy znaki, w tym wypadku znaki liczbowe. Ta druga strategia, częściej
stosowana przez dorosłych jest bardziej niezawodna, ale czasochłonna , pierwsza wydaje się być bardziej
ekonomiczna w przypadku potrzeby szybkiego odtwarzania danych. W ćwiczeniu musimy korzystać z obu, ale
zauważymy widoczne równice gdy jedna z nich uczynimy dominującą. To ćwiczenie kładzie również nacisk na
kolejność znaków, tym samym jest szczególnie polecane dla dyslektyków (ale i bardziej wobec nich
wymagające).
„Kolejność Obrazków” — ćwiczenie pomaga na użycie zarówno pamięci krótko- jak i długotrwałej, jest dobrym
ćwiczeniem na chronologie zdarzeń (dyslektycy)
„Telefony i Kalendarz” — bardzo dobrym pomysłem jest wprowadzenie możliwości podawania własnych danych — np.
— w kalendarz i ćwiczenie z zapamiętywaniem numerów telefonów. To jest bardzo praktyczne ale też daje szanse
na urozmaicenie i uczynienie ćwiczeń osadzonymi w kontekście i użytecznymi- zapamiętane dane stają się
naszym atutem w życiu codziennym)
„Sumki” — ćwiczenie poprawia pamięć liczbową, jest atrakcyjne, gdyż operacje liczbowe których należy dokonać
w pamięci mogą dotyczyć kilku konfiguracji możliwych do wyboru, ćwiczący może więc wybrać różne drogi do
właściwej odpowiedzi
„Wskaż ciąg” — kładzie nacisk na całościowe zapamiętywanie- strategia polecana np. podczas nauki czytania i
liczenia metodą Domana. Jest to bardzo ekonomiczna i efektywna droga, stad duża jej przydatność w wielu
dziedzinach życia (do niedawna była dyskredytowana).
Można też zmieniać kolorystykę tła i figur, co jest szczególnie ważne dla osób, których niektóre zestawienia kolorów męczą, dla osób o dużej wrażliwości na bodźce wizualne. Można regulować w specjalnych opcjach czas ekspozycji bodźców, przedstawiania przykładów, ilość pojawiających się elementów.