Recenzja programów Pamięć, Koncentracja i Szybkie czytanie z serii Akademia Umysłu®
Każdy z recenzowanej serii programów Akademia Umysłu: Pamięć, Koncentracja i Szybkie czytanie składa się z 16
ćwiczeń, których celem jest trenowanie pamięci, uwagi oraz szybkiego czytania. Ćwiczenia są niezwykle
zróżnicowane zarówno pod względem formy, zawartości merytorycznej, jak i rodzaju pamięci i funkcji uwagi, do
których trenowania są przeznaczone, oraz metod wykorzystywanych do trenowania szybkiego czytania. Wiele
ćwiczeń zawartych w programach bardzo przypomina zadania wykorzystywane podczas tradycyjnych, grupowych
treningów pamięci czy szybkiego czytania oraz zadania zawarte w publikacjach o charakterze poradnikowym.
Komputerowa wersja tych ćwiczeń niejednokrotnie pozwala jednak na znacznie bardziej zaawansowane ich
przeprowadzenie. Bez wątpienia praca z programami z serii Akademia Umysłu®może stanowić uzupełnienie
tradycyjnego treningu pamięci i szybkiego czytania, a także jego integralną część - możliwe jest
wprowadzenie ćwiczeń z programem komputerowym do scenariusza treningu.
Choć ćwiczenia są bardzo zróżnicowane, to zazwyczaj kilka z nich służy usprawnianiu podobnego obszaru
funkcjonowania pamięci czy podobnych funkcji uwagi, a wszystkie ćwiczenia w programie: Szybkie czytanie mają
wspólny cel — służą do trenowania szybkiego czytania. Ponadto, każde z ćwiczeń może być realizowane na
różnym poziomie trudności, dzięki czemu możliwe jest dostosowanie trudności ćwiczeń do aktualnego poziomu
umiejętności, a następnie przechodzenie na wyższe stopnie trudności. Z tego też powodu każde ćwiczenie może
być wykonywane wielokrotnie, z nie mniejszym zaangażowaniem wywołanym przez rosnącą trudność zadania.
Zarówno wielokrotne wykonywanie tego samego ćwiczenia na różnych poziomach trudności, jaki trenowanie
podobnych umiejętności pamięciowych w ramach różnych ćwiczeń zachęca i niejako wymusza wręcz powtarzanie, co
podnosi skuteczność treningu.
Osoby korzystające z programów otrzymują jasne i czytelne informacje zwrotne dotyczące postępów w pracy w
formie komunikatów wyświetlanych na ekranie, a także w formie odtwarzanych wypowiedzi. Takie informacje
zwrotne nie tylko motywują do dalszego wysiłku, nawet w przypadku niepowodzenia, ale także pełnią funkcję
wzmocnień pozytywnych, czyli zwiększają prawdopodobieństwo poprawnej reakcji w przyszłości. Wykorzystywanie
wzmocnień jest jedną z najważniejszych zasad wszelkich treningów, warunkującą ich skuteczność.
Poza zawartością merytoryczną programów, podkreślić należy ich atrakcyjność. Ładna szata graficzna oraz
łatwość, a wręcz intuicyjność obsługi, sprawiają, że z programów korzysta się przyjemnie i bezproblemowo.
Pracując z programami, nie ma się poczucia, że służą one nauce. Bardziej przypominają one bowiem grę,
sprawiając, że trenowanie pamięci, uwagi i szybkiego czytania jest nie tylko nauką, ale także, a może przede
wszystkim, wciągającą rozrywką.
Podsumowując, programy z serii Akademia Umysłu zawierają ciekawe, zarówno pod względem formy, jak i
zawartości merytorycznej, ćwiczenia. Są one przy tym bardzo zróżnicowane, a dodatkowo mogą być wykonywane na
różnych poziomach trudności. Choć Wydawca nie dysponuje w tym momencie rezultatami badań dotyczących
skuteczności programów, to zawarte w nich ćwiczenia powinny przyczynić się do podniesienia poziomu
funkcjonowania pamięci, uwagi oraz zwiększenia szybkości czytania u ich użytkowników.
Rekomenduję programy z serii Akademia Umysłu wszystkim osobom, które chcą doskonalić swoją pamięć, uwagę i
zwiększać szybkość czytania. Szczególne korzyści z korzystania z nich odniosą uczniowie, studenci, aktywne
zawodowo, ale nadal uczące się osoby dorosłe, a także seniorzy, cierpiący na związane z wiekiem osłabienie
pamięci, funkcji uwagi czy spadek tempa czytania. Tym samym programy doskonale wpisują się w ideę uczenia
się przez całe życie, stanowiąc pomoc przy jej wprowadzaniu w życie. Nie ma bowiem skutecznej edukacji, bez
sprawnie działającej pamięci, uwagi i umiejętności szybkiego czytania. Programy polecić należy więc nie
tylko osobom, które odczuwają niedostatki w funkcjonowaniu swojej pamięci i uwagi oraz narzekają na zbyt
małe tempo czytania, ale także tym, którzy chcą rozwijać swoje zdolności pamięciowe, funkcje uwagi i
zwiększać tempo czytania, żeby móc uczyć się skuteczniej.