Recenzja programu Akademia Umysłu®Koncentracja
Ten program ma wszelkie szanse, aby stać się przebojem na rynku programów edukacyjnych. Dlaczego? Ponieważ
jest bardzo dobrym przykładem tego, że dobrze opracowany pomysł, przyjazny interface, jasna, prosta i
przejrzysta forma, dobra estetyka mogą z powodzeniem konkurować z zaawansowanymi technologicznie (a
jednocześnie wymagającymi wobec sprzętu) i skomplikowanymi grami o zaangażowanie użytkownika w równym wieku
i na różnym poziomie zaawansowania w swobodzie posługiwania się komputerem. Ćwiczenia tu proponowane
wywołują żywe emocje, dają szansę doświadczenia prawdziwego sukcesu jakim jest przekroczenie swoich
dotychczasowych możliwości.
Program można polecać zarówno dzieciom, młodzieży jak i dorosłym, dzieci przyciągnie element rywalizacji,
sprawdzania się, wyzwanie, dorośli mogą podnieść poziom swoich możliwości, przygotować własny umysł do
mierzenia się z zadaniami do tej pory przekraczającymi jego możliwości.
Przygotowaniem do wykonywania zadań jest „Rozgrzewka” — ćwiczenie bardzo przydatne, gdyż podnosi sprawność
mięśni poruszających gałkami ocznymi. Ruch oczu przeciwdziała zmęczeniu przy pracy, podnosi efektywność
czytania.
Prezentowane zadania koncentrują się w przeważającej części na utrzymaniu gotowości do odbierania bodźców ze
świata zewnętrznego a także ich efektywnego zagospodarowywania, analizowania, wyodrębnianiu istotnych
elementów z pola percepcyjnego i tłumieniu elementów nieistotnych (koncentracja uwagi); odpowiednim
zorganizowaniu przebiegu danej czynności psychicznej, dbaniu o to aby uboczne procesy go nie zakłócały;
zdolności zaangażowania się w analizę danego bodźca i umiejętność oderwania się od jednego bodźca i
skupieniu się na innym. Ćwiczeniem, które temu służy jest „Piętnastka” — pozwala na wybór własnej
najbardziej efektywnej strategii, wymaga zdolności abstrahowania i koncentrowania się tylko na jednym
elemencie (tu np. kolejna liczba), koncentracja zakłada więc odcięcie się od bodźców rozpraszających (tu np.
ilustracja).
Rozpoznawanie, wychwytywanie bodźca, abstrahowanie i wyodrębnianie figury od tła stymulują ćwiczenia
„Skreślanka”, „Dwie grupy”, „Ile widzisz?”, „Kształty”.
Poza ćwiczeniem uwagi, mamy tu do czynienia z zadaniami stymulującymi pamięć, zwłaszcza pamięć roboczą
(przechowującą przez krótki okres biernie informacje, ale również przestrzeń robocza (Baars), w której
dokonuje się świadome przetwarzanie informacji), najlepszym tego przykładem jest zadanie „Znikające Puzzle”
— bardzo atrakcyjne ćwiczenie (bazą puzzli są urokliwe zdjęcia, które nie nudzą), ćwiczenie odwołuje się do
pamięci wzrokowej, uwzględnia aspekt przestrzenny — element obrazu musi być dopasowany w odpowiednim miejscu
w całości.
Ćwiczenie angażujące zarówno pamięć jak i zdolność dedukcji to „Kombinator” — użytkownicy starsi nieco będą
mile zaskoczeni, gdyż ćwiczenie to jest wersją elektroniczną dawnej znanej i lubianej gry.
Pamięć i postrzeganie są stymulowane w ćwiczeniu „Co Nowego?”.
Duża część zadań koncentruje się na poprawianiu szybkości wykonywania zadań arytmetycznych („Figura
Arytmetyczna”, „Krzyż”, „Rejestracje” — tu dodatkowym atutem jest ciekawy pomysł.
Ćwiczenia przyczyniają się do uaktywnienia strategii opartych na percepcji i kodowaniu bodźców bez
analizowania ich znaczenia. Widać to na przykład w zadaniach: „Abecadło”, „Kości” — bardzo istotne jest
opracowanie strategii ułatwiającej szybkie liczenie (np. segregowanie w zbiory z uwzględnieniem jednego z
nich jako poziom odniesienia). Podsuwa konieczność wypróbowywania ekonomicznych strategii, kreatywności i
plastyczności.