Rekomendacje od ekspertów to kluczowy element w wyborze programów. Oni testowali i znają programy z serii Akademia Umysłu®. Zobacz recenzje, które mogą pomóc Ci podjąć świadomą decyzję dotyczącą wyboru programu edukacyjnego. Akademia Umysłu® oferuje szeroki zakres programów, które zostały docenione przez ekspertów. Przejrzyj ich opinie, aby dowiedzieć się więcej o jakości i skuteczności tych programów.
dr Anna M. Ziółkowska
Instytut Psychologii Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej Wydział Zamiejscowy w Poznaniu
dr Anna M. Ziółkowska
Instytut Psychologii Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej Wydział Zamiejscowy w Poznaniu
Sławomir Trusz
Instytut Nauk o Wychowaniu Uniwersytet Pedagogiki w Krakowie
Ewa Iskierka-Kasperek, psycholog
Poradnia Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Krakowie
dr Dorota Chmielewska-Łuczak
Zakład Psychologii Rozwoju Instytut Psychologii Uniwersytet Wrocławski
”
dr Dorota Chmielewska- Łuczak
Zakład Psychologii Rozwoju Instytut Psychologii Uniwersytet Wrocławski
Ten program ma wszelkie szanse, aby stać się przebojem na rynku programów edukacyjnych. Dlaczego? Ponieważ jest bardzo dobrym przykładem tego, że dobrze opracowany pomysł, przyjazny interface, jasna, prosta i przejrzysta forma, dobra estetyka mogą z powodzeniem konkurować z zaawansowanymi technologicznie (a jednocześnie wymagającymi wobec sprzętu) i skomplikowanymi grami o zaangażowanie użytkownika w równym wieku i na różnym poziomie zaawansowania w swobodzie posługiwania się komputerem. Ćwiczenia tu proponowane wywołują żywe emocje, dają szansę doświadczenia prawdziwego sukcesu jakim jest przekroczenie swoich dotychczasowych możliwości.
Program można polecać zarówno dzieciom, młodzieży jak i dorosłym, dzieci przyciągnie element rywalizacji, sprawdzania się, wyzwanie, dorośli mogą podnieść poziom swoich możliwości, przygotować własny umysł do mierzenia się z zadaniami do tej pory przekraczającymi jego możliwości. Przygotowaniem do wykonywania zadań jest „Rozgrzewka” — ćwiczenie bardzo przydatne, gdyż podnosi sprawność mięśni poruszających gałkami ocznymi. Ruch oczu przeciwdziała zmęczeniu przy pracy, podnosi efektywność czytania.
Prezentowane zadania koncentrują się w przeważającej części na utrzymaniu gotowości do odbierania bodźców ze świata zewnętrznego a także ich efektywnego zagospodarowywania, analizowania, wyodrębnianiu istotnych elementów z pola percepcyjnego i tłumieniu elementów nieistotnych (koncentracja uwagi); odpowiednim zorganizowaniu przebiegu danej czynności psychicznej, dbaniu o to aby uboczne procesy go nie zakłócały; zdolności zaangażowania się w analizę danego bodźca i umiejętność oderwania się od jednego bodźca i skupieniu się na innym. Ćwiczeniem, które temu służy jest „Piętnastka” — pozwala na wybór własnej najbardziej efektywnej strategii, wymaga zdolności abstrahowania i koncentrowania się tylko na jednym elemencie (tu np. kolejna liczba), koncentracja zakłada więc odcięcie się od bodźców rozpraszających (tu np. ilustracja).
Rozpoznawanie, wychwytywanie bodźca, abstrahowanie i wyodrębnianie figury od tła stymulują ćwiczenia „Skreślanka”, „Dwie grupy”, „Ile widzisz?”, „Kształty”.
Poza ćwiczeniem uwagi, mamy tu do czynienia z zadaniami stymulującymi pamięć, zwłaszcza pamięć roboczą (przechowującą przez krótki okres biernie informacje, ale również przestrzeń robocza (Baars), w której dokonuje się świadome przetwarzanie informacji), najlepszym tego przykładem jest zadanie „Znikające Puzzle” — bardzo atrakcyjne ćwiczenie (bazą puzzli są urokliwe zdjęcia, które nie nudzą), ćwiczenie odwołuje się do pamięci wzrokowej, uwzględnia aspekt przestrzenny — element obrazu musi być dopasowany w odpowiednim miejscu w całości.
Ćwiczenie angażujące zarówno pamięć jak i zdolność dedukcji to „Kombinator” — użytkownicy starsi nieco będą mile zaskoczeni, gdyż ćwiczenie to jest wersją elektroniczną dawnej znanej i lubianej gry. Pamięć i postrzeganie są stymulowane w ćwiczeniu „Co Nowego?”.
Duża część zadań koncentruje się na poprawianiu szybkości wykonywania zadań arytmetycznych („Figura Arytmetyczna”, „Krzyż”, „Rejestracje” — tu dodatkowym atutem jest ciekawy pomysł.
Ćwiczenia przyczyniają się do uaktywnienia strategii opartych na percepcji i kodowaniu bodźców bez analizowania ich znaczenia. Widać to na przykład w zadaniach: „Abecadło”, „Kości” — bardzo istotne jest opracowanie strategii ułatwiającej szybkie liczenie (np. segregowanie w zbiory z uwzględnieniem jednego z nich jako poziom odniesienia). Podsuwa konieczność wypróbowywania ekonomicznych strategii, kreatywności i plastyczności.